zondag 18 april 2010

April 2010


Een aantal anemonen zijn helaas weer uitgebloeid.


Felicia


Ga(n)zania?





De apio (selderij) en puerro (prei) heb ik de hele winter laten staan en steeds iets eruit gehaald als het nodig was. Nu heb ik wat plek nodig in de groententuin omdat ik de nieuwe plantjes wil ga zetten dus de acelgas er helemaal uitgehaald en een deel van de selderij geoogst, staat zelfs leuk in een vaasje en ik vind de reuk heerlijk.


We zijn dol op aardbeien (zeker met griekse yoghurt en muesli) maar ik ga ze zelf niet meer planten, tot nu toe gingen alle plantjes dood. Zou het toch te warm zijn hiervoor? Enfin, ze zijn mega goedkoop in de winkels, dus waarom zou je ook?


Eindelijk is het droog genoeg om te schilderen - op een paar plekjes na - en lijkt de voortuin nu toch bijna af te zijn op wat prutswerkjes na.


De zielige citrus- en avocadobomen langs het pad zijn inmiddels vervangen door pimienta falsas.

Maar een trots gevoel bekruipt ons inmiddels als we zo rondwandelen in de tuin, het is nog niet overal zoals we het willen hebben maar het begin is er. Als je terugkijkt naar foto's van nog geen 3 jaar geleden toen er helemaal niks was...... Natuurlijk ook door schade, schande en vele euro's lichter wijzer geworden!

Toch, laatst had ik bij Chris en Tineke spaanse les op zaterdagmorgen en zij hebben een tuin vol grote (volwassen) mimosabomen - prachtig in deze tijd van het jaar! - olijfbomen en andere volwassen bomen en struiken, het was echt prachtig en dan hebben wij natuurlijk een hele jonge tuin zonder stevige bomen etc, maar goed, daar doen we het mee.




Nu de klussenlijst van Paul een stuk minder lang is geworden zal hij zich ook meer met de tuin gaan bezighouden.



Wat hebben we al veel aan de nieuwe tafel gezeten. De komende week op parasol- en tuinstoelkussenjacht!
Onder de tafel heeft Paul stroom gemonteerd, evenals speakers die uiteraard aangesloten zijn op de stereo.
Laat de zomer maar komen!



Bij het zwembad heb ik geprobeerd het gras wat bij te zaaien en heeft Paul inmiddels de bestrating gelegd.
Wat hebben we een werk gehad met de graspollen te verwijderen waar we die niet wilden hebben! Waar je gras wilt groeit niks en waar je het niet wilt.......

Enfin, tijd voor weer een ritje naar het tuincentrum.
Bij 1 tuincentrum heb ik de groenteplanten gehaald en bij het andere de planten voor de nieuwe borders. Ik wilde aan de achterkant niet al te veel geld uitgeven dus behalve 3 basisplanten (een yucca, nog een stekelplant en een viburnum) heb ik alleen maar bodembedekkers en wat kleine margrietjes gekocht. Foto's volgen nog, alhoewel dat twijfelachtig wordt want Dorus en Kaat hebben besloten de nieuwe planten er steeds uit te halen, grrrrrrrrr!



De groentenbakken staan ook weer vol - op eentje na die we nog als stekbak in gebruik hebben - met 3 soorten tomaten (cherry, gordo en nog een soort), prei, uien, pikante paprika's en dit jaar ook eens venkel.

Ik gebruik nooit venkel om te koken, maar in een prachtig kookboek dat ik onlangs heb gekregen staan zoveel lekkere recepten in dat dit uitgeprobeerd moet worden.
Gewone paprika's heb ik voorgezaaid en een aantal rechtstreeks ingezaaid omdat vorig jaar de opbrengst van de zelfgezaaide planten erg goed was.

17 april: Inmiddels is het bijna tijd om te gaan verspenen, met name de zinnia's, cosmea's en afrikaantjes staan er goed bij.




In de hoek bij het zwembad staat de bak met de bananenboom en twee soorten margrieten. Ook staat er een celestum elegans, die me bij het zonneterras al een keer gesneuveld is, maar hij lijkt het goed te doen op dit lekker beschutte plekje.



Er komen ook knoppen in de salvia. Ik weet niet zeker of het bij elk kruid zo is dat zodra er bloemen inkomen dat het dan niet meer lekker is, maar ik ga het toch eens proberen, volgens mij worden dat hele mooie bloemen.




Het eerste jaar had ik rucola geplant, niet wetend dat het een enorme woekerplant is. Ik had de plant uiteindelijk er maar uit gehaald en alles de heuvel afgegooid. Leuk om nu langs de trap naar beneden en op andere plekken rucola te hebben :)

We hebben nog redelijk veel geitenmest over van vorig jaar, dit jaar maken we er geitenpoepsoep van!
We doen stukken mest (droog) in oude emmers en vullen die met water en gieten dit mengsel na een tijdje over de planten. Droge geitenmest stinkt niet maar deze soep, aiaiaiaiai :) hopelijk heeft het effect.

Geen opmerkingen: